Hej hopp alla med och utan snopp!


Istället för att göra som planerat, vilket var att publicera veckans Hissa och Dissa, så tror jag att jag behöver få utlopp för lite reflektioner om humor.
Som person skulle jag nog beskriva mig själv som stundtals fruktansvärt spontant rolig, något som oftast gör vardagen lite roligare att vara i både för mig och andra.
Ni vet lite som Helge Skoog, kommentatorn i TV-programmet "Halv åtta hos mig".

 

Det är däremot inte bara en..

 
..kom jag på under morgonens geografilektion där vi tittade på en liten film om.... det handlade om stjärnor och färger i alla fall.

Att hålla fokus på det som inte berör mina personliga intressen jättemycket är ganska omöjligt. För att göra det hela ännu svårare börjar jag tänka i en massa torra men ändå fyndiga svar till en tråkig lagom gammeldags inspelad röst som förklarar allt grundligt men ändå på försvenskad grekiska i mina öron.

Det som gör att saker blir lite roligare är när detta händer under egentligen intressanta genomgångar om t.ex. Global uppvärmning och ozonlager. Läraren gick igenom att det faktiskt är tur att vi har Jupiter som "tar emot" kometer vilket gör att jorden slipper bli träffade av dem. I mina anteckningar står det:

Jupiter = Trevlig granne!

och

"Ingen på Jupiter bryr sig så jättemycket om det."

Den sista meningen är faktiskt inte någon jag själv sagt, detta hoppade ur munnen på min lärare..  jag tror alltså att behovet av att vara "mikro-rolig" är ganska stort oavsett vem du är.
Jag tror dock att det är så att människor i allmänhet inte vågar framstå som roliga i oväntade situationer på grund av rädsla att kanske inte bli tagen på allvar vis senare tillfälle.
Synd på den inställningen säger jag! Det är dem som tar det extra klivet ut från anti-småskämtsboxen som fånga mitt intresse och som jag faktiskt kommer ihåg.
Jag har faktiskt ganska många roliga personer runt om kring mig när jag tänker efter och det som är extra roligt brukar jag skriva ner i t.ex. min telefon, anteckningar på datorn, facebook och i mitt kollegieblock.

Vi hade en gång en föreläsning i skolan då en geolog skulle berätta en massa om jorden och stenar och annat som geologer sysslar med. Problemet var då bara att det nog inte var många som tog in mer än 30% av det geologen sa. Vem vet, om du är omedvetet på väg att bli superintresserad av geologi så tror jag att intresset efter det föredraget krossades ganska hårt.
Personer som förklarar i bilder, gör roliga liknelser och har förmågan att vara spontan på riktigt är det som får mig att vilja lyssna.
Inte hur jättekunnig du är om stenar eller varför människor lider på det ena eller andra sättet - om du inte lägger fram det på ett sätt som gör det hela intressant utan konstigt uppbyggda formella meningar.  

I den spalten som finns längst ut på sidorna ett kollegieblock - som oftast är helt bombarderade av konstiga mönster och roliga grejer i mitt block , skrev jag idag: "Livet som fyndig"

Livet som fyndig och roligt kvicktänkt för med sig olika saker

Fördelar
+ Det som är tråkigt blir lite roligare
+ Glädjer (oftast) andra!
+ Överflödig och kanske nödvändig impulsivitet

Nackdelar
- Svårt att komma ihåg det viktiga (tråkiga)
- Att hålla tyst om jag kommer på något extra roligt
- Det finns en risk att jag råkar dumförklara mig själv eller andra, men allt för humorn - right?

Imorgon skriver jag om det jag hissar och dissar för denna veckan,  hissarna och dissarna ligger i tryggt förvar i mitt kollegieblock.

 

Nu avslutar jag detta inlägg både boktavligt och...

 
 
So long - lämna lite fyndiga kommentarer i vardagen någon gång!

1 kommentarer

Världens roligaste

27 Nov 2013 09:57

Undrar vem som fyller dina anteckningar med roliga och korkade citat / mega anonym spion

Kommentera

Publiceras ej