Tjingeling!
 

Idag insåg jag att fyra dagar mellan inläggen är för lång tid eftersom ni inte hittat till
Ball utan malls facebooksida helt ännu. så därför måste jag både för er och min egen skull skriva detta. 

En ny grej kommer att komma också, en dag i veckan kommer Hissar & Dissar vara här, men det kommer mer kul stuff!
 
 
VARFÖR? är något jag frågar mig själv i princip hela dagarna så jag kommer skriva om i alla fall ett ämne i veckan jag inte kan förstå mig på och genom inlägget försöker jag förklara det för er, men ibland också för mig själv.
Jag kommer nog inte veta varför saker är som dem är, men att lösa problem är något av det roligaste som finns.
Bloggande är faktiskt riktigt lärorikt ska ni veta!

Let's go!
 
 
 
 
 
... bryr sig folk så mycket om andras hår? 

När jag var yngre, kanske 12 - 13 år så började jag vilja bestämma allting själv, ingen skulle få säga till mig hur jag skulle se ut, vara mot andra, mot mig själv, sköta skola, mitt rum eller något annat som jag tyckte att omgivningen skulle skita.
Tidig in i tonårsträsket alltså. 
Det blir dock ett problem att skylla allt det där på att jag skulle agera "tonåring". Jag vill fortfarande inte att någon ska lägga sig i allt för mycket kring hur jag väljer att leva mitt liv, vilka åsikter jag har, hur jag ser ut, om jag sminkar mig eller inte och så vidare.
 
Ändå gör människor det, men nu skulle de nog inte skylla på samma tonårstrots längre. 

Okej, människor anpassar ju sig lite grann med tiden efter vad som finns i deras vardag. Trots att de inte egentligen tycker så värst mycket om nya vågor av konstiga trender så har vi införskaffat YOLO-beanies fast fenomenet tidigare kastades runt i det smutsiga i allas konversationer
När det handlar om saker vars acceptans inte kan köpas, så blir det problem.
Jag menar, varje dag ser jag människor med saker där det står t.ex. Swag, Yolo, #HASHTAG .
Anledningen till att jag ser detta över allt, varje dag är för att folk har köpt grejerna...
 
 
 
Men HÅR, där går gränsen! 

För något år sedan blev det ett fruktansvärt och hjärtskärande oväsen pågrund av att en kvinnas orakade armhålor råkade hamna i blid för några sekunder under sändningen av Melodifestivalen.
En KVINNA med... HÅR UNDER ARMARNA, eller på BENEN.
*Svimmar av.*

När det inte finns någon känsla att relatera till, eller en självklar förväntad reaktion så blir det allt för ofta, kaos, förvirring och irritation.
Varför utsätter de mig för saker som jag inte är van vid?
Kan de inte bara vara normala så jag slipper halvskämmas för att jag blir arg och får en släng ADHD-symptom av något så chockerande som hår på en kvinna som inte sitter på huvudet. 


Jag är inte någon som gråter över att kvinnor inte accepteras ha armhår, benhår eller annat hår som inte sitter på huvudet.
Det är ingen som tvingar dig att raka bort det, problemet är att det sätter käppar i hjulen för så himla mycket om du inte gör det.
Vägen till att vara accepterad av samhället blir lite längre för varje hårstrå du har för mycket eller för lite av.
Så är det för alla människor, inte bara kvinnor.
 
Många män som t.ex. inte känner sig bekväma i att vara håriga från topp till tå bestämmer sig för att raka benen eller armhålorna.
Då har de helt plötsligt blivit förekommande i samtal om homosexuella eftersom det inte är ett typiskt manligt beteende. 
Det är ju precis samma sak för tjejer som väljer att behålla hår på ställen som inte är helt "okej-stämplat" från samhällets sida, eller har en annorlunda frisyr som dreads, kortare hår än majoriteten av de andra kvinnorna och så vidare.  

 
 
 
 
 
Generellt accepterade ställen att ha hår på 
(Inte vad jag tycker, men jag har uppfattat det såhär)
 
 
Sökte på: woman deodorant / man deodorant och bland annat dessa bilderna fanns att hitta.
För mycket hår om du är kvinna är inte det som syns utåt,
Mannen är inte så noga mer håret och skulle kan vilja det så är det faktiskt konstigt. 
Eller?

(Men dessa jävla människorna som vill att alla ska kunna känna sig bekväma i sin kropp är ju dumma i huvudet och de menar nog egentligen bara att de hatar män eller vill att det inte ens ska finnas olika sorter av människor)

Eller?
 
 
 
 
Dagens varför har jag fått ställa mig väldigt ofta under de senaste snart fem månaderna som smutsig, gräsrökande, illaluktande, ohygienisk, uppmärksamhetssökande, hårborstsvägrande, okvinnlig, konstig magnet som drar till sig blickar och annat vänstertrams. (IRONI)
Finns det någon som kan gissa vilken frisyr jag har? 
Trodde väl det. 

Dreadlocks.

För fem månader sedan..
- frågade inte människor om mitt hår var äckligt.
- var inte hur jag tvättar håret ett samtalsämne. 
- hade människor viktigare saker att tänka på.
- var det en självklarhet för alla att jag tvättade håret med schampo.
balsam, stylade, borstade och fönade mitt hår (?)
- behövde varken jag eller någon annan oroa sig för om jag kommer få det svårare när jag söker jobb.
- var det inte viktigt hur många gånger i veckan jag tvättade håret.
 
 
Allvarligt talat alltså, saknar livet så mycket mening att bry sig om andras hår
(oavsett vart på kroppen det befinner sig)
blir någonting viktigt? 
 
Jo, men jag vet att många frågar om mina dreadlocks av ren nyfikenhet och så, det blir tjatigt efter ett tag bara eftersom det är jag som ska svara varje gång.
Jag svarar nästan alltid på frågor, hatar själv att inte få svar på saker jag undrar!

Det är inte heller så att alla frågar bara utav intresse kring varför jag ville skaffa dreadlocks, för att det ser ballt ut eller för att de själva kanske funderar på det eller också har de någon kompis med dreadlocks. Nej. 
De vanligaste frågorna rör hygienen, människor är mest nyfikna på hur jag håller
MITT hår hygieniskt.
Om det ens går att tvätta, dyra specialrengörande medel, luktar det äckligt?

Hur spelar detta roll för någon överhuvudtaget?
 
 
 
 
Om jag själv får lov att ha fördomar (hemska tanke..) så kan jag nog tänka mig att er bild av mig efter detta inlägg är ungefär såhär:
 
- hon har hår under armarna
- säkert superhåriga ben också
- hon noppar säkert inte sina ögonbryn
- sen har vi det pinsammaste av allt, könshåret
 
Men vet ni vad?
Jag behöver inte ens säga vad som är sant och inte sant- för det är lite det som är meningen med detta inlägget.
Att det faktiskt inte är någon annans business. 
Även om jag inte skäms för den jag är!
 
Jag har det precis hur jag vill, du får ha det precis som du vill. 

Frihet om jag får be - sluta bossa över hur andra vill ha sitt hår någon gång!
Tänk om
 
 
 
 
Mycket kärlek! 
/ Julia

                                                             
 


 
 
 
 

1 kommentarer

Nicolas

24 Nov 2013 22:24

Personligen så finner jag det mindre attraktivt ifall en kvinna har hår på ställen mer än på huvud och ögonbryn/ögonfransar... Hade inte velat att hon skulle sett ut som en man! Lent och fint prefereras! :)
Ska inte skylla era vackra kroppar med hår inte! :D

Svar: Vad man tycker är attraktivt är en smaksak! :) Både för män och kvinnor
Julia Williamsson

Kommentera

Publiceras ej