Hejsan!

Igår läste jag tidningen, som jag faktiskt brukar göra. Helsingborgs Dagblad hemma eftersom mina föräldrar prenumererar på den, ibland läser jag Metro på tåget och sedan har vi Dagens Nyheter i skolan. 
Nej, jag läser inte alla dessa tidningar varje dag men jag går inte en dag utan att läsa nyheter. 
 
Gårdagens nummer av Helsingborgs Dagblad gjorde mig väldigt besviken.
Jag skrev på en text på min instagram som jag sedan publicerade på facebook och slutligen på HD's facebooksida.
Svaret som jag lyckligtvis fick ganska omgående lär såhär
 Väntar och ser vad som händer, nu vet dem i alla fall! 
Tycker du som jag? 
Agera. 
 
 
 HD gör mig besviken igen. Artikeln ser liten ut när jag på sidan innan ser en hel sida där de lyfter fram att "Svenskarna är för tiggeriförbud" 

Det var närmre 10.000 på Möllevångstorget i söndags, jag har hört siffror som säger att det var upp mot 13.000.
Några av de som spelade var EKA & Besh One Två av Skånes absolut vassaste hiphop-DJ's, Timbuktu, Kapten Röd, Looptroop Rockers och Gnucci. Även om ljudet var jättedåligt stundtals, det var lite kallt och regnigt ibland så var det så mycket mera kärlek.
Jag blev så varm i dansen till Gnucci att vårjackan fick läggas ner i väskan.
 
Fantastiska talare var på plats och det var många nävar i luften och hela torget upprepade många gånger vad som behöver göras: Krossa Rasismen!
 
 
Demonstrationståget omslöt hela Malmö med kärlek, och sorg. När första delen av tåget kommer tillbaka till Möllevångstorget hade de sista knappt hunnit lämna. 

Jag hoppade på Möllevångstorget lika mycket i söndags som jag hoppas att tidningar kan ge en riktigt bild av kärleksfesten och protesten mot rasistiskt och nazistiskt hat och våld, idag!
 
Bilder som jag knäppte med mobilen från den stora dagen hittar ni här!
/ Julia


Kommentera

Publiceras ej