Hej! 
 
Idag är jag lite arg faktiskt, på Isabella Löwengrip, mer känd son "Blondinbella". 
 
Jag är inte en person som brukar läsa hennes blogg men en gammal vän till mig länkade ett inlägg från hennes blogg till mig som jag gick in och läste, där stor det bland annat såhär: 
 
"Jag är inte feminist, utan tycker att feminister är ett gäng kränkta vita medelklass-kvinnor sittandes med rödvin runt ett bord och hittar på frågor att strida för.
Men Isabella, hittar på saker att strida för?
Har män och kvinnor lika lön för samma arbete i dagens läge? Nej. 
Hur ser statistiken ut gällande sexuella övergrepp och våld i nära relationer? 
Är det bara hittepå och något som diskuteras över några glas rödvin? 
Nej. 
 
Hörni vad sägs om fler kvinnor i styrelser? ”Inte för att jag känner så många som vill sitta i en styrelse men ändå”.
Se på fördelningen inom t.ex. riksdagen, hur många kvinnor sitter det på Rosenbad egentligen? 
Slå upp en tidning, hur många artiklar handlar om män?
När du är med i ett idrottslag som tjej, tillgodoses dina önskemål på samma sätt som önskemålen från killaget? Nej. 
 
”Hörni, det där med att få vara toppless inne på badhus, är inte det en kul grej att strida om? Vad säger ni har ni tid nästa vecka? (klunk)” ”Absolut, inte för att jag vill vara topless men det är nog bra ändå”.
Kom igen, jag orkar inte bemöta detta alls. 
 
Jag är noga med att alla ska få uttrycka sina åsikter, jag säger sällan att någon annan har FEL åsikter. 
Att förstå vad någon annan tycker eller att tycka samma sak är en stor skillnad, men jag kan varken förstå eller hålla med Isabella. 

 
Nu har det publicerats en debattartikel på Nyheter24 och SVT Debatt där två unga tjejer skriver att Isabella ska vara tacksam att feminismen gjort mycket i världen och att hon förmodligen inte skulle ha samma folkliga stöd som hon har idag utan den.
Klokt, tänker jag spontant. 
 
De skriver dock om att Isabella blivit utsatt för sexuella övergrepp, något hon själv tidigare gått ut med. 
Kan inte ställa mig bakom att de använder detta för att argumentera emot Isabella. Det har även skrivits en artikel av My Vingren på sidan Politism.se där hon tar ställning mot "mobben" Isabella Löwengrip utsatts för. 
 
"Jag kommer ihåg när jag läste Isabellas text om övergreppen hon blev utsatt för. Jag blev oerhört imponerad av hennes mod. Så många känner skuld och skamkänslor efter liknande erfarenheter. Många drar sig från att berätta ens för sina närmaste. Isabella Löwengrips berättar för hela världen, för hon tycker det är så viktigt.  Att officiellt berätta om sådana erfarenheter är knappast något självklart. Speciellt inte med tanke på hur mycket trakasserier Isabella vanligtvis blir utsatt för även efter de mest okontroversiella blogginlägg."

Det är helt sant My, jag håller med. Jag var också stärkt och imponerad av Isabella då. 
En annan tanke som jag har är att som offentlig person har du ett val, du blir också bemött på önskvärt eller oönskat sätt utifrån vad du skriver. Det blir jag med, det är sånt jag får lära mig att bemöta, även om jag inte är en offentlig person.
Skillnaden är att jag inte kastar paj efter paj. Jag smakar på dem, äter mig mätt och ger ett genomtänkt svar tillbaka.
Jag tycker inte heller att det är rätt att kasta övergreppen i ansiktet på Isabella, men varför ska hon trampa på feminism, eller på de som ska vara "PK". 

Jag vet inte, hon tycker ju som hon tycker. Jag kränker henne inte personligen, jag ser ingen mening med att göra det, men för att erkänna mina tankar så känner jag mig väldigt kränkt av henne. 
Personligt och opersonligt sett. 
Det är nog svårt att stå för feministiska åsikter i dagens samhälle, faktiskt.

JAG HATAR INTE MÄN, jag tycker bara inte om att det ska behöva vara svårare för en tjej/kvinna/flicka att ta samma (självklara) space som killar gör. 
 
 

Jag kommenterar det hela på Feministiskt Perspektivs Facebooksida som för övrigt också innehåller blandare åsikter kring det hela. 
 
 
Nu har "Blondinbella" svarat på det hela som ytterligare en kaka på kakan som blivit till en hel pajkastning.
 
" Sverige idag är det jämställt. Vi är så pass jämställda att det har slagit över och det har skapats en rädsla för att våga vara man eller kvinna "
Nej. Så är det inte.
 
" Feminismen idag står inte längre enbart för jämställdhet. Utan även för ett förakt mot män.."
Nej. Så är det inte. 

"Tjejerna som svarade mig skriver att jag borde vara feminist för att jag blev utsatt för ett sexuellt övergrepp, eller för att jag har fått brev från män som vill skada mig."
Nej, Isabella. Det borde du inte, det är aldrig något tvång. 
 
"Alla män är potentiella våldtäktsmän..”
Nej. Så är det inte.
..heter det hos rabiesfeminister"
Rabiesfeminister... Allvarligt?
 
"Och går det inte som man har tänkt sig så är det för att männen gaddar ihop sig. Det är precis det feminismen lär ut. Och när ska en sådan inställning någonsin göra nytta?"
Nej. Så är det inte. 
 
"Men mitt sätt att peppa tjejer på är att lära dom att vara stolt över att vara kvinna men också att man är sin egen lyckas smed och att det inte är synd om oss. Någonsin."
Det är inte synd om oss, det är synd om DIG som har en så felaktig bild av vad feminism EGENTLIGEN är. 
 
"Jag kommer aldrig att kalla mig för feminist. Jag älskar min man och son för mycket för att någonsin kunna joina en -ism som har ett mansförakt. Förr i tiden fanns ett behov, javisst. Men idag gör det inte det och feminismen står inte längre enbart för jämställdhet."
Jag älskar min pappa, morfar, farfar, min bror, mina kompisar som inte är tjejer och jag har inte ett inbyggt förakt mot män jag träffar i min vardag. Trots detta kan jag fortfarande kalla mig feminist, finns det någon förklaring på detta Isabella? Eller är jag bara konstig. 

 
Är det på det viset så är jag gärna konstig, för jag står bakom andra saker som är feministiskt, inte manshatande, könlösa individer, och allt annat du bestämt dig för att feminism är. 

                                                                       Isabella Löwengrip
 
 
 
/Julia Williamsson,
Ball utan mall
 



 

1 kommentarer

Mattie

25 Feb 2014 06:29

Bra där! Precis vad som behövdes sägas!! :))

Kommentera

Publiceras ej